Regeneracja wtryskiwaczy BOSCH

Marka ta jest jednym z najbardziej cenionych producentów wtrysków Common Rail do silników diesel. Są one montowane w silnikach większości marek samochodów, a prawidłowo użytkowane i regularnie serwisowane wystarczają na przebycie 150 – 250 tys. km.

Efekty awarii

  • wykraczające poza normę zużycie katalizatora
  • kontrolka „check engine” sygnalizuje nieprawidłowości
  • dym z rury wydechowej
  • słabe osiągi
  • sonda lambda sygnalizuje błędy
  • zauważalny wzrost zużycia paliwa
  • wyższa niż normalnie temperatura gazów wylotowych
  • pojazd przyspiesza nierównomiernie
  • zapach paliwa unoszący się w samochodzie
  • falujące obroty na luzie
  • problemy z uruchomieniem auta

Etapy regeneracji

  • określenie stanu technicznego
  • weryfikacja wtryskiwacza pod mikroskopem cyfrowym
  • określenie ceny usługi
  • umycie i wyczyszczenie podzespołów metodą termiczno-chemiczną w myjkach ultradźwiękowych
  • montaż nowych podzespołów (końcówka wtryskiwacza, gniazdo zaworowe)
  • montaż nowych uszczelnień
  • ponowne złożenie wtryskiwacza zgodnie z technologią Bosch
  • kalibracja dawek i parametryzacja III – faza Bosch
  • kontrola stanu i dawek na użądzeniu pomiarowym Bosch EPS 205
  • test dawek i wydruk
  • 12 – miesięczna gwarancja bez limitu kilometrów
  • wystawienie faktury VAT

Oznaczenia silników z wtryskami Bosch

Symbol silnika Marka samochodu
CRS Ashok Leyland
D BMW
4d34i BharatBenz
CCR Cummins
XPI Cummins i Scania
VCDi Chevrolet
CRD Chrysler
CDI Daimler
TDCi Ford
JTD, MultiJet, JTDm, CDTi, TiD, TTiD, DDiS, Quadra-Jet Fiat Group (Fiat, Alfa Romeo i Lancia)
CRDi Hyundai, Kia
i-CTDi, i-DTEC Honda
iTEQ Isuzu
EFD IKCO
Tier3, Tier4, 4D95 i wyższe HPCR-seria Komatsu
TD4 Land Rover
MZR-CD, Skyactiv-D, DiTD Mazda
DI-D Mitsubishi
CRDe, DiCR, m2DiCR Mahindra, Mahindra Limited
CDTI Opel
HDI, HDi PSA Peugeot Citroën
SCDi Proton
dCi Renault, Nissan
TD, D Subaru
XDi SsangYong
TiD, TTiD Saab
D-4D, D-Cat Toyota
DICOR, CR4 Tata
D, D5 Volvo
TDI Volkswagen Group (Volkswagen, Audi, Seat i Skoda)

Budowa i działanie wtryskiwaczy Bosch

Wtryskiwacze marki Bosch są jednymi z wiodących wśród samochodów z silnikiem Diesla jeżdżących po polskich drogach. Podczas gdy kiedyś wymieniano wyłącznie końcówki wtryskiwacza, dziś zregenerować można nawet najmniejszy element układu. Kompletna regeneracja wtryskiwaczy Common Rail polega na wymianie wszystkich jego elementów na nowe. Całość jest dokładnie czyszczona w myjce ultradźwiękowej. Elektromagnetyczne wtryski Boscha pracują do ciśnienia 1800 barów. Dużym plusem elementów tej marki jest, że w zasadzie każdy egzemplarz podlega naprawie i regulacji. Dostęp do części nie stanowi problemu. Jako autoryzowana stacja obsługi z ponad piętnastoletnim doświadczeniem dokładnie znamy wszelkie rygorystyczne warunki, jakie trzeba spełnić, aby regeneracja przyniosła oczekiwany rezultat. Zregenerowany wtryskiwacz Boscha będzie działał niezawodnie, gwarantując silnikowi osiąganie odpowiedniej mocy i mniejsze zużycie paliwa. W obsłudze posługujemy się wyłącznie specjalistycznymi narzędziami rekomendowanymi przez markę Bosch, opracowanymi dla pojazdów osobowych oraz ciężarowych.

W każdym przypadku regeneracja wtryskiwaczy Common Rail, niezależnie od ich producenta, wymaga ścisłego przestrzegania procedur.

Aby wstępnie ocenić stan wtryskiwacza, wykonuje się elektryczny pomiar skoku kulki zaworu. Jeżeli wynik jest niezgodny z normą, element jest uszkodzony. Jeżeli mieści się w normie, całość zostaje przetestowana na specjalnym stole probierczym. Podczas regeneracji całość rozkłada się na czynniki pierwsze i poddaje czyszczeniu w myjkach ultradźwiękowych. Potem każdy element układu jest oceniany przy wykorzystaniu mikroskopów cyfrowych. Oprogramowanie komputerowe wskazuje najważniejsze parametry podczas montażu i ustawiania zregenerowanego wtryskiwacza (oblicza m.in. podkładkę regulacyjną czy moment i kąt dokręcenia wtryskiwacza za pomocą klucza dynamometrycznego współdziałającego z komputerem). Regeneracja tych elementów wymaga zachowania nienagannej, niemal sterylnej czystości w miejscu pracy. Nawet niewidoczne gołym okiem zanieczyszczenia mogą powodować ponowne zakłócenia w pracy całego układu.

Po zakończeniu prac nad naprawą, element jest poddawany testom na stole probierczym marki Bosch. Dzięki temu można sprawdzić, czy proces regeneracji przywrócił parametry techniczne do stanu fabrycznego. Protokół z tego etapu naprawy jest dla Klienta dowodem sprawności układu i podstawą gwarancji.

Wtryskiwacze Common Rail dzielą się na dwa typy:

  • piezoelektryczne,
  • elektromagnetyczne.

Te pierwsze, póki co, nie podlegają naprawie, choć bywają poddawane czyszczeniu. Wtryski elektromagnetyczne natomiast, bez przeszkód można czyścić, naprawiać i regenerować. Różnica pomiędzy obydwoma typami polega na oddzieleniu elementu sterującego od ruchu iglicy końcówki. Servo-mechanizm w układzie piezoelektrycznym daje możliwość uzyskania wtrysku wielofazowego z precyzyjną dawką. Model piezoelektryczny pozwala na uzyskanie niewielkich dawek wstępnych i dotrysku.

Wtryskiwacze w układzie Common Rail działają na podstawie odczytu sygnałów wysyłanych przez sterownik silnika. Każdy wtryskiwacz składa się z trzech elementów: rozpylacza, hydraulicznego układu wspomagającego, cewki zaworu elektromagnetycznego.

Jak działają wtryskiwacze elektromagnetyczne Bosch?

Na zamknięty wtryskiwacz oddziałują bardzo wysokie wartości ciśnienia. Jeżeli na tym etapie wystąpią nieprawidłowości, może dochodzić do tzw. podciekania iglicy rozpylacza olejem. Dawka wstępna paliwa ma ułatwić otwarcie układu. Jeżeli będzie nieprawidłowa, silnik zacznie wydawać charakterystyczne stukanie lub tzw. spalanie detonacyjne. Dawka główna przekazywana jest do komory spalania w momencie pełnego otwarcia wtryskiwacza. Od jakości tej właśnie dawki zależy moc silnika. Objawem nieprawidłowości związanych z główną dawką paliwa może być dymienie na biało, niebiesko lub czarno. Po dawce głównej następuje zamknięcie wtryskiwacza i zakończenie cyklu pracy.

Szyna Common Rail pełni funkcję zasobnika dla całego układu. Przewód wysokiego ciśnienia dozuje paliwo z szyny do wtryskiwaczy. Paliwo przez nie przepływa, trafiając do rozpylacza zlokalizowanego w końcówce modułu. Następnie paliwo przepływa przez dławik umieszczony pod zaworem sterującym. Dławik ten łączy komorę zaworu z kanałem odpływu przelewu. Zamknięty dławik sprawia, że siła wywierająca nacisk na tłok zaworu jest mniejsza, aniżeli działająca przeciwlegle siła docisku iglicy. Następuje więc dociskanie iglicy do gniazda i zamknięcie kanału wysokiego ciśnienia. W komorze zaworu znajduje się paliwo podane pod wysokim ciśnieniem. Aby wtryskiwacz mógł podać paliwo do komory spalania, musi nastąpić jego otwarcie. Następuje to w wyniku zadziałania impulsu elektrycznego podanego na cewkę. Wskutek oddziaływania sił elektromagnetycznych górna sprężyna tłoczka ściska się, tłok i kula zaworu unoszą się, a dławik przelewu otwiera. Prąd oddziałuje na cewkę tak, aby wtryskiwacz był otwarty przez optymalny czas. Po otwarciu dławika ciśnienie oddziałujące na tłoczek zaworu spada.

W naszym serwisie posługujemy się kompletnym zestawem narzędzi i urządzeń dedykowanych regeneracji wtryskiwaczy marki Bosch. Tylko oryginalny sprzęt gwarantuje prawidłową naprawę układu i udzielenie rocznej gwarancji bez limitu kilometrów.

Obecnie na rynku występują trzy generacje wtryskiwaczy Common Rail Boscha:

  • CRI 1,0 – m.in. w Peugeot Partner 1,6 2,0; Renault Laguna II 1.9 2.2 DCI; Mercedes Benz Sprinter CDI;
  • CRI 2,0 – m.in. w Citroen HDI; Opel 1.9; Alfa Romeo JTD 1,9 2,4; Fiat, Peugeot;
  • CRI 3,0 – m.in. w Mercedes-Benz Vito; Renault; Audi; VW.

Wszystkie wtryskiwacze Bosch znajdują zastosowanie w samochodach osobowych i dostawczych, jak również w ciągnikach i maszynach rolniczych. Działają w samochodach osobowych z silnikami TDCI, CDI, HDI, DCI, TDI, JTD, CDTi, i-CTDi, CTDi, MultiJet, CRDi, D-4D, CiTD, CRD, DI-D itd.

Znajdujące się w paliwie zanieczyszczenia, jak również mikroskopijne opiłki metalu pochodzące z pompy, działają na końcówkę wtryskiwacza jak element ścierny. Kanaliki otworków w końcówkach wtryskiwaczy Boscha wykonane są w technologii hydroerozyjnej. Dzięki temu, że mają zaokrąglone krawędzie, zużywają się zdecydowanie wolniej niż te konkurencyjnych marek.

Spośród wszystkich marek układów wtryskowych to właśnie Bosch oferuje najlepsze serwisowanie i najlepszą dostępność do części wymiennych. Zdecydowanie większą część wtryskiwaczy Common Rail I i II generacji można naprawić. Wymianie i regeneracji podlegają zasadniczo wszystkie części wtryskiwacza – warunkiem jest oczywiście ich dostępność. Regeneracja kosztuje od 150 do 700 zł za pojedynczy wtryskiwacz, przy czym naprawie warto poddać cały komplet. Poszukując firmy zajmującej się układami Common Rail, warto wybierać tylko autoryzowane warsztaty. Podlegają one regularnym kontrolom, aby utrzymywać jak najwyższą jakość obsługi klienta. Specjaliści i mechanicy w punktach autoryzowanych posługują się wyłącznie oryginalnym sprzętem przeznaczonym do obsługi konkretnych modeli pompowtryskiwaczy. Dobrze przeprowadzona regeneracja powinna przywracać układom działanie odpowiadające stanowi fabrycznemu. Oczywiście na pierwszych lepszych wtryskiwaczach silnik również będzie pracował, ale tylko te oryginalne i prawidłowo zreperowane zapewnią satysfakcjonujące parametry jazdy. Dlatego zregenerowany element trzeba poddać programowaniu. Wówczas sterownik silnika, na podstawie tego specjalnego kodu, dopasowuje czas uruchamiania elektromagnesu na tyle, aby do silnika trafiła odpowiednia ilość paliwa. Użytkownikom samochodów z układem Common Rail odradzamy zakup wtryskiwaczy używanych. Koszt będzie podobny do regeneracji, a różnica w jakości pracy silnika może okazać się diametralna.

Podział

Konstrukcja pozwala nam dzielić wtryskiwacze na kilka kategorii:

  • mechaniczne – 1 i 2 sprężynowe, w tym czopikowe i otworkowe,
  • Common Rail – w tym elektromagnetyczne i piezoelektryczne,
  • pompowytryskiwacze – stosowane w autach starszych generacji, łączą w sobie pompę i wtryskiwacz otworkowy.

Wszystkie wymienione wyżej elementy można skontrolować, zregenerować oraz zakupić i wymienić w naszym serwisie.

Specjalizujemy się w regeneracji wtryskiwaczy Common Rail dla samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i maszyn budowlanych. Niezawodne i oryginalne zaplecze techniczne pozwala nam na reperowanie układów dla aut różnych marek, w tym m.in. Alfa Romeo, Audi, Citroen, Honda, KIA, Fiat, Ford, Seat, Chrysler, Land Rover, Chevrolet, Hyundai, Mercedes, Dacia, Nissan, Peugeot, Skoda, Renault, Opel, Mitsubishi, Toyota, Volvo, VW i wielu innych. Najczęściej realizujemy naprawy dla silników Hdi, Cdi, Dci, TDCi, CRDi, JTD, CDTi, D-4D, a także John Deere, JCB, Deutz, Perkins, Cummins, New Holand, Caterpilar czy Liebherr.

W jakich wypadkach odstępuje się od naprawy wtryskiwacza?

Nie zawsze regeneracja jest możliwa. Bywają sytuacje, w których najkorzystniej jest całkowicie wymienić dany element. Zaliczamy do nich m.in. nieszczelną, przeciekającą obudowę, skorodowane wnętrze, a także uszkodzoną cewkę lub uszczelnienie wewnętrzne. Pamiętajmy, że w tych sytuacjach regeneracja na niewiele się zda. Celem naprawy jest przywrócenie fabrycznej jakości pracy układu wtryskowego. Jeżeli wystąpiło poważne uszkodzenie, bezpieczniej (a w perspektywie również taniej) będzie wymienić elementy na nowe.

Czyszczenie wtryskiwaczy benzynowych

W naszym warsztacie oferujemy również profesjonalną diagnostykę i regenerację wtryskiwaczy w samochodach z silnikiem benzynowym. Dysponujemy specjalistycznym stanowiskiem użytkowanym w autoryzowanych stacjach Bosch oraz Delphi. Jeżeli auto z silnikiem benzynowym wykazuje utrudniony rozruch, brak mocy, słabsze osiągi, nierówną pracę silnika, a ponadto problemy z sondą Lambda, uszkodzony katalizator bądź świecącą kontrolkę „check”, to najprawdopodobniej awaria dotyczy właśnie układu wtryskowego. Takie nieprawidłowości występują szczególnie w przypadku pojazdów zasilanych gazem LPG. Wówczas wtryskiwacze nie pracują, co sprzyja zapchaniu otworów rozpylających i zablokowaniu igły rozpylacza. Naprawa i czyszczenie na specjalistycznym stanowisku pozwoli przywrócić sprawność wtryskiwaczom w autach benzynowych.

Pompowtryskiwacze a Common Rail – różnice

W nowoczesnych samochodach spotyka się już wyłącznie układy Common Rail. Na polskich drogach wciąż jednak jeździ sporo aut z silnikiem Diesla wyposażonych w pompowtryskiwacze. Obydwa układy należą do systemów wysokociśnieniowych. Zastosowanie takiego rozwiązania jest niezbędne, aby podnieść parametry spalania paliwa w silniku. Lepsze spalanie to większa moc, niższe zużycie paliwa i pomniejszona emisja spalin do środowiska. Wtrysk wysokociśnieniowy dokładnie rozpyla paliwo w cylindrze, ułatwiając jego wymieszanie z powietrzem.

Firmy Bosch i Delphi są obecnie wiodącymi producentami elementów układów wysokociśnieniowych.

Rozwiązanie Common Rail jest znane od 1997 roku, a wynalezione zostało w koncernie Fiata. Po raz pierwszy zastosowano je w samochodzie Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8V Unijet. W Common Rail wszystkie wtryskiwacze podłączone są do wspólnej szyny paliwowej, w której panuje jednakowe ciśnienie. Układ działa wyjątkowo precyzyjnie. Dozuje rozpylony olej napędowy do komory spalania silnika. Otwieraniem i zamykaniem elementów układu steruje komputer silnika. W tym układzie wtrysk podzielony jest na wstępny, główny i dodatkowe. W układach Common Rail mieszczą się również wtryskiwacze piezoelektryczne, wykazujące wyjątkową szybkość działania, nawet do pięciu faz wtrysku podczas jednego cyklu pracy silnika.

Pompowtryskiwacze są zbudowane znacznie prościej niż układ Common Rail. W tym systemie pompa wtryskowa i wtryskiwacz tworzą jedną całość. Każdy cylinder silnika posiada własny wtryskiwacz napędzany bezpośrednio z rozrządu. Pompowtryskiwacze pozwalają na uzyskanie ciśnienia na poziomie nawet ponad 2000 barów. Ciśnienie jest zmienne i uzależnione m.in. od wielkości dawki oraz prędkości obrotowej silnika. Impulsy sterujące oblicza komputer sterujący.

Niestety pompowtryskiwacze wymagają odpowiedniej adaptacji silnika, takie jak wzmocnienie głowicy cylindrów czy zmiany w napędzie rozrządu. To sprawia, że koszty produkcji są wyższe, aniżeli w przypadku nowoczesnej szyny Common Rail. Wyższe ciśnienie uzyskiwane w pompowtryskiwaczach to lepsze spalanie i większa moc silnika, ale także większy hałas.

Pompowtryskiwacze

Zalety: wysokie ciśnienie wtrysku, prosta budowa, mniejsza wrażliwość na złej jakości paliwo.

Wady:

konieczność adaptacji silnika, większy hałas silnika, wyższe koszty produkcji.
Common Rail
Zalety: cicha praca silnika, prosta adaptacja, mniej spalin, zaawansowanie technologiczne.

Wady: mniejsze ciśnienie wtrysku, wrażliwość na zanieczyszczone paliwo, skomplikowana naprawa.

Wtryskiwacze Common Rail, oprócz tego, że znacząco podnoszą osiągi i jakość pracy silnika, skutecznie realizują wymagania europejskich norm w zakresie emisji spalin. Normy Euro systematycznie dążą do ograniczania emisji cząstek stałych PM oraz tlenków azotu NOX. Aktualizowane średnio co pięć lat regulacje wymuszają na producentach doskonalenie dokładności układów wtryskowych. Do najważniejszych parametrów w pracy układu zaliczamy dokładność wtrysku w różnych momentach obciążenia silnika. Chociaż wtryskiwacze Common Rail marek Bosch, Delphi i pozostałych produkowane są z zastosowaniem wysoko precyzyjnych technologii laserowych, nawet to nie gwarantuje, że wszystkie elementy będą działać jednakowo. Stąd producenci zakładają pewną tolerancję w zakresie różnicy wydajności poszczególnych elementów układu przy wysokich wartościach ciśnienia. Gdy parametry wtryskiwaczy mieszczą się w normie, elementy są uznane za prawidłowo działające. Dla dokładniejszego określenia charakterystyki poszczególnych generacji, wprowadzono selekcję z podziałem na grupy oraz indywidualne kody IMA.

CRI 1 – Common Rail pierwszej generacji

Przystosowane do pracy w ciśnieniach do 1350 barów. Spełniają normę Euro 2. Stosowane w samochodach osobowych i dostawczych produkowanych w rocznikach 1997-2000 (Fiat, Mercedes, Iveco, Peugeot, Citroen). Po wymianie nie wymagają przyporządkowania do cylindra.

W przypadku aut produkowanych w latach 1999-2000 wśród układów CRI 1 pojawiają się modele klasyfikowane. Norma Euro 3 wymusiła bowiem uzyskanie jeszcze większej dokładności wtrysku paliwa. Podział na klasy pozwala na wprowadzenie do sterownika silnika odpowiednich parametrów korekcyjnych względem czasu i jednakowych dawek paliwa. Wtryskiwacze dzieli się na klasy po dokonaniu pomiarów na stanowisku testowym (klasy oznaczają stopień odchylenia od wtryskiwacza o wzorowej charakterystyce pracy). To sposób na uzyskanie zwiększonej dokładności dozowania paliwa na poszczególnych cylindrach. W silniku można stosować wtryskiwacze tylko jednej bądź różnych klas, w zależności od modelu pojazdu.

CRI 2 – Common Rail drugiej generacji

Tutaj mamy do czynienia z klasyfikacją wielopozycyjną. Oznacza to, dany wtryskiwacz jest testowany w dwóch bądź trzech najważniejszych punktach, takich jak np.:

  • wolne obroty,
  • dawka na częściowych obciążeniach,
  • dawka na pełnym obciążeniu.

Druga generacja Common Rail realizuje wymagania norm Euro 3 i 4. Mogą pracować przy obciążeniu nawet 1600 barów. Wielopunktową klasyfikację stosuje m.in. marka BMW.

Zawsze po wymianie lub regeneracji wtryskiwaczy, do pamięci sterownika należy wprowadzić nowe klasyfikacje. Wyznacza się je na teście na stanowisku probierczym. Nie wszystkie marki wtryskiwaczy gwarantują wyznaczanie nowych klas i kodów IMA. Autoryzowane Stacje Serwisowe Bosch dysponują technologią umożliwiającą wpisanie klasyfikacji. Ma to duży wpływ na poprawność działania systemu Common Rail. Ponadto jest to ułatwienie w dokonywaniu prac naprawczych w samochodach z silnikiem Diesla.

Nieprawidłowe przeprowadzenie wymiany lub naprawy wtryskiwaczy Common Rail bez klasyfikacji może doprowadzić do uszkodzenia silnika bądź układu oczyszczania spalin. Wybierając elementy na wymianę warto sprawdzić, czy tester diagnostyczny i tester KTS mają możliwość zapisania nowych kodów. W przeciwnym razie może się okazać, że po zamontowaniu nowych elementów w samochodzie ich kodowanie trzeba będzie przeprowadzić w autoryzowanej stacji, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Więcej informacji w Moto-Centrum Zgierska w Łodzi.