Budowa turbosprężarek

Turbosprężarka napędzana jest gazami wydechowymi z silnika do podniesienia ciśnienia powietrza zasysanego z filtra powietrza i podawanego do komór spalania. Dzięki sprężaniu oraz wystudzeniu w intercoolerze uzyskuje się większą ilość tlenu, co sprzyja lepszym warunkom spalania mieszanki, a co za tym idzie wzrostem mocy i momentu obrotowego silnika.

Turbosprężarka jest w budowie dość prostym urządzeniem ale z uwagi na charakter i środowisko pracy elementy jej są wykonane z bardzo mocnych materiałów odpornych na temperaturę i wysokie obroty z restrykcyjnym zachowaniem dokładności tolerancji wymiarowej.

Podstawowym elementem turbosprężarki jest zespół wirujący, który składa się z wirnika napędowego po stronie spalin (tzw. gorącej), oraz kołem kompresji po stronie sprężanego powietrza (tzw. zimnej). Całość zespołu wirującego utrzymywana jest w obudowie turbosprężarki za pomocą łożyska ślizgowego oraz łożyska oporowego. Olej dzięki, któremu rdzeń turbosprężarki jest smarowany oraz chłodzony, utrzymywany jest za pomocą pierścieni uszczelniających, po obu stronach obudowy. Niektóre modele turbosprężarek posiadają dodatkowe kanały do połączenia z układem chłodzenia, żeby jeszcze bardziej obniżyć temperaturę.

Elementy turbosprężarki:

  1. kolektor wydechowy turbosprężarki,
  2. obudowa turbosprężarki
  3. koło kompresji
  4. siłownik
  5. zestaw naprawczy tj. łożysko ślizgowe, łożysko oporowe, pierścienie uszczelniające, odrzutnik oleju z podkładką, pin ustalający, śruby montażowe oraz oringi
  6. kolektor ssący
  7. wirnik turbosprężarki
  8. osłona termiczna
  9. talerzyk aluminiowy.

W przypadku turbosprężarek z zmienną geometrią dochodzi jeszcze poniższy element:
VGT1

Ze względu na sterowanie wyróżniamy dwa rodzaje turbosprężarek, z zaworem upustowym oraz zmienną geometrią łopatek. Pierwsza jest najprostszym układem gdzie występuje w kolektorze wydechowym turbosprężarki klapa upustowa sterowana siłownikiem ciśnieniowy lub podciśnieniowym. W drugim przypadku zamiast klapy jest umieszczony pierścień z ruchomymi łopatkami, których zadaniem jest ustawienie najbardziej optymalnego przepływu gazów spalinowych i napęd wirnika turbosprężarki. Dzięki takiemu zabiegowi udało się w dużym stopniu zmniejszyć tzw. efekt turbo dziury. Do sterowania turbosprężarek z zmienną geometrią używa się siłowników podciśnieniowych lub sterowników elektronicznych, które przedstawiono na obrazkach.

Jesteś zainteresowany współpracą?
Napisz do nas!

FORMULARZ