Diagnostyka usterek turbin

W tej sekcji dowiedzą się Państwo jak ważna jest regeneracja turbin i w jaki sposób dokonać naprawy turbosprężarki, kiedy ta odmówi nam posłuszeństwa. Podstawowym punktem musi być świadomość, że jest to niezwykle precyzyjne urządzenie, którego konstrukcja bazuje na optymalnej tolerancji dopasowania współpracujących ze sobą komponentów.

Naprawą powinien zdecydowanie zająć się profesjonalny serwis turbosprężarek. W tym celu zapraszamy do skorzystania z oferty Moto Centrum w Łodzi. Zajmiemy się kompleksową regeneracją tego skomplikowanego i wyjątkowo istotnego dla komfortu oraz bezpieczeństwa jazdy samochodem podzespołu.

Cały proces zaczyna się od rozebrania oraz precyzyjnego wyczyszczenia urządzenia w specjalnych myjkach ultradźwiękowych. Dzięki temu możliwe jest sprawne usunięcie zabrudzeń z wałka oraz koła kompresji, a co najważniejsze przywrócenie pełnej drożności kanałom olejowym korpusu środkowego.

W następnej kolejności przechodzi się do wymiany następujących elementów: łożysk i pierścieni (O-ringów). Jeżeli wałek lub koło kompresji uległy uszkodzeniom, również muszą być wymienione na tym etapie.

Specjaliści muszą zwrócić również uwagę na odpowiednie wyważenie wirników, ze względu na to, że obracają się one z ogromnymi prędkościami, które dochodzą nawet do 250 000 obrotów na minutę. Kiedy urządzenie zostanie ponownie zamontowane cały zespół wirujący jest precyzyjnie wyważany przy wykorzystaniu specjalnych, dynamicznych wyważarek.

Po wykonaniu wszelkich niezbędnych czynności konieczna jest weryfikacja jakości pracy turbosprężarki. W jej tracie sprawdzane są luzy, a także dochodzi do ostatecznego ustawienia oraz regulacji zaworów zmiennej geometrii łopatek.

Weryfikacja stanu wizualnego turbosprężarki:

  • odczyt numeru turbosprężarki z tabliczki znamionowej,
  • weryfikacja poprawności sterowania zaworu ciśnieniowego / podciśnieniowego / actuatora elektronicznego jeśli dostarczony jest z turbosprężarką do serwisu,
  • weryfikacja luzu osiowego i poprzecznego koła kompresji i wału napędowego,
  • demontaż ślimaka aluminiowego oraz korpusu żeliwnego turbosprężarki,
  • demontaż obudowy łożyskowań, koła kompresji, wału, płyty uszczelniającej, łożysk ślizgowych, poprzecznych, odrzutnika oleju, pierścieni uszczelniających, osłony termicznej, układu zmiennej geometrii VNT – jeśli występuje,
  • weryfikacja ww. elementów pod stopniem uszkodzenia,
  • weryfikacja zamknięcia pierścienia uszczelniającego w obudowie łożyskowań (jeśli obudowa nie jest porysowana na bieżniach).

Niezwykle istotne jest to, aby regeneracja turbosprężarek była wykonywana za pomocą specjalistycznych narzędzi i przyrządów. Niestety większość warsztatów zajmujących się wykonywaniem tej usługi nie posiada takiego sprzętu i ustawia turbiny „na oko”. W tym miejscu warto wspomnieć o tym, że wbrew powszechnie panującej opinii, promowanej przez producentów turbosprężarek ze zmienną geometrią, podzespoły te mogą być w pełni zregenerowane.

Klucz do sukcesu to wykorzystanie odpowiednich części zamiennych, charakteryzujących się wysoką jakością. Z pewnością spośród komponentów dostępnych na rynku, jednymi z najlepszych są produkty firmy Melett z Anglii. Należy wystrzegać się podróbek i tańszych zamienników! Jeśli przy naprawie zastosowane zostaną części o niższej jakości, możemy doprowadzić do poważnego uszkodzenia turbiny.

Kiedy sprzęt ten zostanie naprawiony warto zapamiętać jedno istotne stwierdzenie. Jego awaria była najprawdopodobniej przyczyną nieprawidłowej pracy silnika bądź jednego z jego komponentów. Przed ponowną instalacją należy więc usunąć wszelkie usterki oraz czynniki mogące wpłynąć na wadliwą pracę silnika.

Jesteś zainteresowany współpracą?
Napisz do nas!

FORMULARZ