Jak rozpoznać uszkodzoną turbosprężarkę

Silnik na wysokich obrotach i dobre warunki do jazdy – to właśnie obecność turbosprężarki sprawia, że jazda samochodem nawet z bardzo małą jednostką napędową jest znacznie przyjemniejsza. Urządzenia tego typu występują zarówno w pojazdach z silnikami Diesla, jak i benzynowymi – i w obu przypadkach mogą ulec uszkodzeniu. Bezawaryjne działanie części tego typu jest niemożliwe, choćby i producenci mówili inaczej.

Przyczyn może być kilka. Najczęściej niesprawne działanie turbiny wynika z wad fabrycznych, nierzadko jednak sam kierowcy doprowadzają do jej nadmiernej eksploatacji, nie dbając należycie o sprawne działanie części. Brak chłodzenia, zbyt rzadkie smarowanie, utrzymywanie wysokich obrotów natychmiast po włączeniu silnika lub zbyt szybkie jego wyłączanie… wszystko to sprawia, że turbosprężarka szybciej się zużywa. Jeśli kierowca zareaguje w porę, może zlecić przeprowadzenie regeneracji części – ta z reguły wystarczy, aby turbina działała prawidłowo przez dłuższy czas. Jednak jeśli zbagatelizuje on pierwsze objawy uszkodzenia turbosprężarki, naprawa może go sporo kosztować.

Na szczęście można w porę zorientować się, że coś jest nie tak – wystarczy dokładnie obserwować zachowanie samochodu i trafnie ocenić, że coś jest nie w porządku. Nierzadko pierwsze niepokojące zmiany dostrzec można w pracy samego silnika. Ale istnieje też kilka innych objawów świadczących o zużyciu bądź uszkodzeniu turbiny. Ich właściwa ocena pozwoli podjąć kroki niezbędne do tego, aby w porę zregenerować część.

Objawy jakie mogą wskazywać na uszkodzenie turbosprężarki to:

  • głośna praca urządzenia, charakterystyczny gwizd/świst lub metaliczne dźwięki dochodzące od strony turbosprężarki,
  • brak mocy,
  • zbyt duże zużycie oleju silnikowego, jak i paliwa,
  • kopcenie na siwo – spalanie oleju w układzie wydechowym,
  • kopcenie na czarno – mała dawka powietrza względem paliwa,
  • chwilowe braki mocy przy przyspieszaniu,
  • włączający się tryb awaryjny silnika,
  • wycieki oleju od strony ssącej, olej w intercoolerze i kolektorze ssącym,
  • wycieki oleju od strony wydechowej.