Obrazek nagłówka

Naprawa, regeneracja, serwis turbosprężarek

Urządzenie skojarzone z nowoczesnością i funkcjonalnością – turbosprężarka, która potocznie zwana jest turbiną, stała się jednym z nieodłącznych elementów silników nowej generacji. Zamontowanie tego urządzenia do silnika spalinowego i dodanie mu mocy, zapewniło kierowcom radość z jazdy.

Jednak w przypadku złej eksploatacji, bądź niepoprawnego wyremontowania, ta część potrafi także przysporzyć wielu kłopotów. Powinni wiedzieć o tym wszyscy właściciele powszechnie używanych silników Diesla oraz silników benzynowych, które są wyposażone właśnie w turbosprężarkę.

Przyczyny i objawy awarii

Uszkodzenie i konieczność naprawy turbosprężarki w większości przypadków jest efektem dostania się do oleju silnikowego zanieczyszczeń, które mogą spowodować rysy na tulejkach, wałku czy w korpusie środkowym, a także ciał obcych z zewnątrz do układu wirującego, które mogą całkowicie zniszczyć jego poszczególne elementy.

Awarie mogą być również wynikiem niedostatecznego smarowania, wysokiej temperatury spalin czy niewłaściwej eksploatacji.Naprawa turbosprężarek jest potrzebna wtedy, gdy pojawiają się następujące objawy:

  • znaczny spadek osiągów pojazdu,
  • opóźniona reakcja pedału gazu na naciśnięcie,
  • hałaśliwa i wydająca głośne dźwięki (np. w postaci gwizdów) turbina,
  • dym wydobywający się z rury wydechowej (czarny, biały, szary, a nawet niebieski),
  • wyczuwalna woń palonego oleju,
  • zbyt szybko spadający poziom oleju silnikowego,
  • wycieki oleju zauważalne od strony koła kompresji albo wału.
Naprawa i regeneracja

Naprawa wymaga zastosowania przez nas specjalistycznego sprzętu oraz fachowych rozwiązań. Zdajemy sobie sprawę z tego, że tylko staranne i precyzyjne działania są w stanie doprowadzić do tego, by sprzęt funkcjonował jak należy.

 

Jako wyspecjalizowany serwis turbosprężarek zapewniamy nie tylko najwyższą jakość usług, ale także dotrzymywanie terminów. Dzięki temu klienci otrzymują od nas gwarancję otrzymania sprzętu najlepszego w swoim rodzaju.

 

Etapy naprawy
  • Na samym początku naprawy konieczne jest odczytanie numeru seryjnego oraz modelu regenerowanej turbiny, aby prace przebiegły prawidłowo, a ewentualne części zamienne były odpowiednie,
  • Następuje proces demontażu wszystkich elementów, które zostają odpowiednio oznaczone, aby podczas późniejszego montażu nie pojawiły się problemy. Na tym etapie działań sprawdzany jest również stan zaworu podciśnieniowego w celu ustalenia jego dalszej przydatności, a kontroli poddane są też inne elementy składowe, takie jak korpus, wirniki, łopatki, koło kompresji oraz wałek.Zawsze wymieniamy uszczelki, łożysko oporowe i tulejkę, dlatego sprawdzanie ich stanu technicznego nie jest konieczne. Prace wykonywane są przy zachowaniu wszelkich standardów bezpieczeństwa i fachowo, by żadna część urządzenia nie uległa uszkodzeniu. Do wykręcania śrub służy nam profesjonalne imadło.
  • W celu usunięcia wszelkich zabrudzeń z poszczególnych elementów, są one poddawane myciu ciśnieniowemu, pracujących w podwyższonej temperaturze. Dzięki temu bardzo dokładnie wyczyszczone zostaną wszystkie części, łącznie z wałkiem i kołem kompresji, a do tego przywrócona zostanie pełna drożność kanałów olejowych korpusu środkowego.
  • Po czyszczeniu części poddawane są piaskowaniu, które nadaje im połysk oraz precyzyjnie je czyści.
  • By pozbyć się resztek piasku, części umieszcza się w myjkach wysokociśnieniowych, a następnie jeszcze raz sprawdzany jest stan poszczególnych elementów, które w przypadku uszkodzenia są wymieniana na NOWE, bardzo wysokiej jakości (firmy Melett).
  • Niezbędnym elementem regeneracji jest także wyważenie na nowoczesnych urządzeniach w celu przedłużenia żywotności urządzenia. Dokonywane są niezbędne pomiary i korygowane jest niewyważenie, a cały proces odbywa się w sterylnych warunkach.
  • Po pracach zakończonych sukcesem, następuje składanie turbiny i sprawdzenia jej szczelności, wyważenia oraz wszystkich funkcji, dzięki którym będzie ona niezawodna. Ostateczny test odbywa się na jedynym w centralnej Polsce testerze ACTU TEST 4000, którym sprawdzamy zawory podciśnieniowe i elektroniczne. Bardzo duży wpływ na ostateczny sukces całej operacji ma odpowiednia kalibracja zmiennej geometrii.
Proces naprawy
  • montaż nowych podzespołów, złożenie rdzenia środkowego turbosprężarki takich jak:
    • łożysko oporowe i poprzeczne,
    • odrzutnik oleju wraz z podkładką odrzutnika,
    • pin anty-rotacyjny,
  • osadzenie pierścienia uszczelniającego na wale napędowym,
  • montaż wału napędowego w obudowie łożyskowań wraz z osłoną termiczną i kołem kompresji,
  • montaż nakrętki kontrującej na trzpieniu wału napędowego (jeśli jest taka konieczność – koła kompresji nakręcane).
  • osadzenie i montaż układu zmiennej geometrii (VNT) w korpusie żeliwnym – jeśli występuje,
  • dobór tulei głównej i tarczy do wyważenia, montaż na wyważarce,
  • montaż gotowego rdzenia środkowego na wyważarce (według potrzeby CTM 48 Twin / CTM 47 polimer),
  • proces wyważania rdzenia środkowego,
  • doważanie i wydruk końcowy wraz z protokołem wyważenia.
  •  

    Montaż
    • montaż ślimaka aluminiowego względem rdzenia środkowego,
    • osadzenie i montaż układu zmiennej geometrii w korpusie żeliwnym turbosprężarki – jeśli jest taka konieczność,
    • montaż rdzenia środkowego do korpusu żeliwnego i skręcenie elementów ze sobą,
    • montaż zaworu turbiny z zamkiem zaworu,
    • weryfikacja luzu osiowego i poprzecznego po montażu ww. elementów,
    • sprawdzenie zaworu turbosprężarki i ewentualna regulacja ciśnienia otwarcia na cięgle zaworu wraz z wydrukiem z urządzenia ACTU Test 4000 – jeśli jest taka konieczność,
    • nadanie unikatowego numeru identyfikacyjnego turbosprężarce,
    • pomalowanie farbą gwarancyjną śrub ślimaka aluminiowego, nakrętki koła kompresji, śrub korpusu żeliwnego, nakrętek cięgna zaworu lub zaworu elektronicznego,
    • spakowanie zregenerowanego produktu w folię ochronna i pudełko.
    Ostatnim etapem regeneracji jest wydanie klientowi kompletu dokumentów wraz z podzespołem tj:
    • turbosprężarka zregenerowana,
    • protokół wyważenia rdzenia środkowego,
    • protokół testu zaworu,
    • karta gwarancyjna,
    • instrukcja montażu,
    • f-vat.
    Regeneracja przeprowadzana w naszym przedsiębiorstwie z Łodzi to gwarancja wysokiej jakości wykonanej usługi, co widać na zdjęciach zamieszczonych poniżej.

    709836-0001-2708639-349173-07503-4753420-2DSC06041-3DSC06043-4

    Nasza łódzka firma oferuje również turbosprężarki na wymianę dla Klienta.

    http://www.turbosprezarki.net.pl/galeria

    Melett- tablicza-2

    Zasada pracy
    Funkcjonowanie tych urządzeń polega na wykorzystaniu energii kinetycznej spalin do wtłoczenia pod tłoki dodatkowej porcji powietrza. Opiera się to na wytracaniu swojej prędkości przez spaliny i zmianie kierunku strumienia na wirniku napędowym, co pozwala im napędzać wirnik sprężarki poprzez wspólną oś. Większa ilość sprężonego powietrza w towarzystwie zawartego w nim tlenu, gwarantuje sprawne spalenie określonej dawki paliwa.
    Zwiększona sprawność spalania pozwala na redukcję zapotrzebowania na paliwo. A odpowiednia ilość tlenu pozwala na chwilowe zwiększanie dawki paliwa, przez co silniki osiągają większą niż silniki bez turbiny moc z jednostki objętości skokowej. Naprawiane przez nas turbosprężarki w Łodzi, mogą pracować z prędkościami dochodzącymi do 250 tysięcy obrotów na minutę, w temperaturach ok. 800°C. Ze względu na tak wysoką prędkość, wirnik części jest ułożony w łożyskach ślizgowych, smarowanych olejem z silnika.
    turbosprezarka
    Producenci
    • Garrett,
    • Holset,
    • IHI,
    • Mitsubishi,
    • Borg Warner (3K & Schwitzer),
    • Toyota,
    • Hitachi
    i wiele innych.
    Obecnie niezwykle popularne na rynku jest urządzenie typu VNT, które nazywa się także turbiną ze zmienną geometrią łopatek. Działa w oparciu o dodatkowe zastosowanie kierownicy spalin, która zmienia kąt przekazywania spalin na łopatki wirnika, w zależności od obrotów silnika. Dzięki temu można zminimalizować zjawisko „turbo-dziury”, czyli opóźnienia pomiędzy wciśnięciem pedału gazu przez kierowcę, a reakcją turbiny (także silnika).
    Mimo wielu zalet ten sprzęt posiada również swoje wady. Są nimi między innymi „turbo-dziura” i bardzo wysoka wrażliwość na niepoprawną eksploatację. W razie uszkodzeń potrzeba jest profesjonalna naprawa i regeneracja turbosprężarek, którą oferujemy w naszym serwisie w Łodzi.

    Jesteś zainteresowany współpracą?

    Napisz do nas!